När katastrofen är ett faktum

När det blir skarpt läge och katastrofen är ett faktum gäller det att ha en plan för hur man ska kommunicera med anställda och andra berörda. Att nå ut med information när det är som viktigast och att få snabb respons kan vara direkt avgörande för personalen och verksamheten. Det är en stor utmaning i alla organisationer och kräver att man har en plan.

I samband med terrorattacken på Drottninggatan den 7e april hade våra
kunder exakt koll på hur de skulle göra. De var förberedda, hade en
lösning på plats och kunde agera blixtsnabbt.

Ett exempel är vår kund Forefront Consulting.
De har sitt huvudkontor på Holländargatan (med utgång mot
Drottninggatan) och blev snabbt varse om situationen och det kaos som
uppstått. Inom några minuter kunde de få ut ett brådskande
mobilmeddelande till alla anställda med hjälp av vår meddelandetjänst Infoping.
Snabbt och enkelt kunde de nå ut med den information som fanns för
tillfället, ge instruktioner och samtidigt be sina anställda att
bekräfta på en svarsknapp om de var OK.

Inom 10 minuter hade 93% av de drygt 260 anställda bekräftat att de var OK och samordnare på huvudkontoret kunde fokusera sin tid och energi på att få tag på de kvarvarande 7 procenten.

Forefront Consulting är en av flera av våra kunder i Stockholm som fick nytta av Infoping
i samband med den fruktansvärda attacken. De är ett bra exempel på hur
viktigt det är att vara förberedd och ha en plan för hur man kan hantera
informationsprocessen i samband med en krissituation.

Jag vill tillägga att Infoping även används i andra mer vardagliga
situationer där det finns behov av snabb informationsdelning, feedback
och uppföljning.

Hur ser er plan inför en krissituation ut?

Skrivet av Nicke Holgersson, Co Founder på Infoping