Infoping effektiviserar mäklarnas vardag

Widerlöv

Mäklarfirman Widerlöv & Co har med hjälp av Infoping hittat ett nytt sätt att underlätta vardagen för både mäklare och kunder när det är dags att köpa ny bostad.

Widerlöv & Co startades mitt under nittiotalets lågkonjunktur och en dyster fastighetsmarknad. Idag, 23 år senare, är bröderna Tomas och Stefan Widerlövs mäklarfirma ett av Uppsalas kändaste bolag med 60 anställda och en årsomsättning i mångmiljonklassen.

Tomas Widerlöv
Tomas Widerlöv, VD på Widerlöv & Co

Nyckeln till framgång har varit hårt arbete, duktiga kollegor och en brinnande innovationslust som styrt dem rätt från dag ett. Widerlöv & Co var till exempel det första mäklarföretaget i Sverige som hade en egen hemsida, de första att erbjuda accepterat pris, att bistå med flyttstädning och att bryta en rad traditionella branschmönster. Nu visar Widerlöv & Co återigen vägen genom att implementera meddelandetjänsten Infoping i sin verksamhet.

– Infoping gör det möjligt för oss att spara tid, spara pengar och ge våra kunder bättre service, förklarar bolagets VD Tomas Widerlöv.

Den normala tågordningen är att potentiella köpare fått uppge sitt namn till mäklaren i samband med visning. Tillbaka på kontoret får mäklaren skriva in alla uppgifterna i datorn och sedan börjar jobbet med att ringa upp intressenter, inleda budgivning och så vidare.

– Allt det där har vi kunnat lägga bakom oss nu. Med hjälp av Infoping samlar vi nu in kontaktuppgifterna digitalt redan på visningen, skickar dem rakt in i vårt mäklarsystem, och direkt efter visningen får besökarna ett meddelande i mobilen där de kan svara om de är intresserade av objektet, om de behöver hjälp med lånelöfte eller vill lägga ett bud, berättar Tomas Widerlöv.

Widerlöv exempel
Exempel på ett meddelande i Infoping.

Det kan låta enkelt i sig, men saken är den att ingen annan mäklarfirma börjat göra detta ännu. Samtidigt som det frigör en hel del tid för mäklarna på Widerlöv & Co, underlättar det också för de potentiella köparna. Idag har alla en mobiltelefon och Infoping gör det snabbt och enkelt för budgivarna att följa allt som händer i samband med en försäljning. Men det tar inte slut där.

– Efter att affären avslutats och köparen tillträtt bostaden, använder vi Infoping för korta kundundersökningar där köpare och säljare kan svara, direkt via sms, på hur de tycker att allting fungerat. Det har varit väldigt uppskattat av alla parter och, inte minst, så har det givit oss en långt bättre svarsfrekvens än vad vi haft på mail, så det upplever vi som mycket positivt, fortsätter Tomas.

Därigenom kan Widerlöv & Co på ett smidigt och, för kundens del, okomplicerat sätt få värdefull feedback för framtida försäljningar. Utöver vad som redan nämnts kan Infoping även användas till inbjudningar, enkäter och internkommunikation.

Ett ytterligare användningsområde, sett mot bakgrund av EU:s kommande dataskyddsregler kallade GDPR, är att Infoping gör det enklare för mäklaren att samla in de nödvändiga godkännanden som framöver kommer att behövas för att få spara kunduppgifter i bolagets databas.

– Vi började använda Infoping under hösten 2017 och några månader senare använder nu alla våra mäklare det nya systemet. Allting fungerar automatiskt, så det finns ingen inlärningskurva att tala om och vi ser stora möjligheter att utöka användandet av Infoping inom flera områden, avslutar en påtagligt nöjd Tomas Widerlöv innan det är dags för nästa möte under en hektisk dag som chef för Uppsalas största mäklarfirma.

För mer information om Widerlöv & Co, besök:
widerlov.se